Library Lab Universiteitsbibliotheek helpt onderwijs versterken met 3D-prints

In de toekomstige maker space van het Library Lab kunnen docenten en studenten experimenteren met het maken en gebruiken van nieuwe leermaterialen en onderwijsvormen.

21-03-2018 | 9:59

Sylvia Moes en Ryan Beij met 3D-printer“In de maker space van het Library Lab die naar verwachting volgend jaar op initiatief van de Universiteitsbibliotheek wordt geopend, kunnen docenten en studenten experimenteren met het maken en gebruiken van nieuwe leermaterialen en onderwijsvormen. Bijvoorbeeld 3D-printing en Virtual Reality (VR)”, vertelt Sylvia Moes, innovatiemanager Onderwijs bij de UB. Om ervaring op te doen draait de 3D-printer al op volle toeren.

“Je kunt ook nu al je ‘3D-print idee’ bij mij aandragen”, zegt Sylvia. “Als je idee toegevoegde waarde heeft voor onderwijs of onderzoek dan gaan we ermee aan de slag”. De mogelijkheden zijn eindeloos. Kleispijkers, het dodenmasker van Abraham Kuijper, een dwarsdoorsnede van een landschap, robotonderdelen, maquettes voor een ideale studieruimte, de campus van 100 jaar geleden. Het kan allemaal.

Beter leereffect
Sjoerd Kluiving, docent West-Europese Archeologie bij de Faculteit der Geesteswetenschappen, gaat binnenkort 3D-prints inzetten om zijn eerstejaarsstudenten dwarsdoorsnedes van een landschap waar zij boringen doen, te kunnen tonen. De student krijgt een beter perspectief van de omgeving dan alleen van (digitale) kaarten. Dit draagt bij aan een beter leereffect. 

Veel toepassingen voor Aardwetenschappen
Masterstudent Aardwetenschappen, Ryan Beij, heeft de toegevoegde waarde van 3D-prints al lang ontdekt. “Tijdens mijn GIS-minor kreeg ik bij het maken van 3D-modellen van bomen de smaak te pakken. Voor mijn masterproject heb ik gezocht naar een project waarbij Aardwetenschappen gecombineerd kon worden met 3D-modelleren. In Griekenland heb ik analyses gedaan op rotsformaties. In de 3D-modellen van de rotsformaties geef ik aan uit welk onderdeel de samples precies komen. De locaties zijn namelijk van cruciaal belang en het beste weer te geven in een 3D-model.” Voor Aardwetenschappen ziet hij nog veel meer toepassingen zoals het 3D-modelleren van lakprofielen, boorkernen en handstukken en het uitvoeren van ruimtelijke analyses. Ryan zet zijn kennis nu in om samen met Sylvia Moes en Jankees Eekman van de Universiteitsbibliotheek een Maker Space te ontwikkelen waarin iedereen zijn eigen 3D-prints kan maken.

Pleitoefenen via VR
Ook inzet van Virtual Reality (VR) voor onderwijs gaat tot het aanbod van de Universiteitsbibliotheek behoren. “De UB heeft samen met de Rijksuniversiteit Groningen een subsidie aangevraagd bij SURF om een virtuele rechtszaal te ontwikkelen waarin student van de VU en de RUG elkaar kunnen ontmoeten om het pleiten te oefenen. Want de overstap van drie keer droog oefenen in een collegezaal naar eindpleidooi in een echte rechtbank is een te grote overstap. Studenten zijn onvoldoende voorbereid op hoe het er echt aan toegaat.”, zegt Sylvia. “Daarnaast biedt VR de mogelijkheid om vaker te oefenen in een meer authentieke setting zonder dat je daar een dure rechtszaal voor hoeft te huren en te reizen. In mei 2018 horen we of we de subsidie krijgen. Als dat zo is kunnen we in september starten met het project PleitVRij”. Een eerste versie van de virtuele rechtszaal wordt dan februari 2019 voor het eerst ingezet in het onderwijs.

Waarom doet de UB dit allemaal eigenlijk?
Als het Library Lab is geopend, kunnen docenten ook nieuwe onderwijsvormen presenteren met deze nieuwste technieken. Waarom doet de UB dit allemaal eigenlijk? Sylvia: “Onze rol is toegang bieden tot content en ondersteuning bieden bij de creatie van content. Daar passen de 3D-prints en Virtual Reality perfect bij.”
empty