Veelgestelde vragen LibSearch: lenen, reserveren en verlengen

INLOGGEN 

1. Waar vind ik de nieuwe zoekomgeving LibSearch voor het zoeken in de (digitale) collectie? 

  • Op de UB homepage staat de banner [LibSearch: VU Library and beyond]. Tik direct de zoekvraag in en/of klik op het vergrootglas
  • Of ga direct naar LibSearch


RESERVEREN EN VERLENGEN

2. Hoe kan ik reserveren, verlengen en/of mijn uitleningen bekijken - ik heb een VUnetID of VUmc account? 

Als u in de zoekomgeving bent (zie punt 1), klik dan rechtsboven in het scherm op de button [inloggen] 

  • Studenten en VU-medewerkers loggen in met het VUnetID 
  • VUmc medewerkers loggen in door zich aan te melden met het VUmc-account


Aanmelden bij VUlibrary


3. Hoe kan ik reserveren, verlengen en/of mijn uitleningen bekijken - ik heb geen VUnetID of VUmc account?

 Als u in de zoekomgeving bent (zie punt 1), klik dan rechtsboven in het scherm op de button [Inloggen]

  • Kies bij [Inloggen] voor “VU Library with Library Account” 
  • Kies dan voor “Wachtwoord (opnieuw) instellen”
 
Sign in zonder ID
  • Vul bij Gebruikersnaam het e-mailadres in dat bekend is bij de UB en klik op “Nieuw wachtwoord aanvragen” 
  • Het systeem stuurt dan een bericht met daarin een link om een wachtwoord op te geven. Let op, dit bericht kan mogelijk als spam gezien worden. Controleer de spam folder.

4. Ik krijg een foutmelding als ik wil reserveren, verlengen en/of mijn uitleningen in wil zien. Wat moet ik doen? 

  • Zorg ervoor dat u in de zoekomgeving bent (zie punt 1) en klik op de button [Inloggen] (zie punt 2/3)
  • Indien u een VunetID of VUmc account heeft en de volgende foutmelding verschijnt, is uw pas waarschijnlijk niet geactiveerd of heeft u deze al meer dan een jaar niet gebruikt:

Gebruikersrecord niet gevonden

  • Laat uw pas activeren bij een UB-balie of stuur een mailtje naar vraag.ub@vu.nl. Vermeld in deze mail uw VuNet-id en het nummer op uw collegekaart of UB-pas. Dit nummer bestaat uit 14 cijfers en begint altijd met 20000. Let op: vóór activatie moet u eenmalig ingelogd hebben met uw VuNet-id!
OVERIG
5. Hoe dien ik een IBL aanvraag in?
Klik voor een IBL aanvraag op de knop “request Item” in LibSearch en volg de stappen


6
. Waaromkrijg ik geen e-mailbericht als mijn boek bijna te laat is? 
Waarschijnlijk is het bericht in de spamfolder van uw mailbox terechtgekomen. Twee dagen voor de vervaldatum wordt een herinnering verstuurd met als afzender no-reply@oclc.org. Voeg het domein oclc.org toe aan uw lijst met vertrouwde adressen om de berichten weer in uw in-box te ontvangen. Heeft u de mail niet in uw spam-folder gevonden? Controleer dan onder My Library account > Contact Information of wij het juiste mailadres hebben geregistreerd.