Veelgestelde vragen LibSearch: lenen, reserveren en verlengen

INLOGGEN 

1. Waar vind ik de nieuwe zoekomgeving LibSearch voor het zoeken in de (digitale) collectie? 

  • Op de UB homepage staat de banner [LibSearch: VU Library and beyond]. Tik direct de zoekvraag in en/of klik op het vergrootglas
  • Of ga direct naar LibSearch


RESERVEREN EN VERLENGEN

2. Hoe kan ik reserveren, verlengen en/of mijn uitleningen bekijken - ik heb een VUnetID of VUmc account? 

Als u in de zoekomgeving bent (zie punt 1), klik dan rechtsboven in het scherm op de button [inloggen] 

  • Studenten en VU-medewerkers loggen in met het VUnetID 
  • VUmc medewerkers loggen in door zich aan te melden met het VUmc-account

 Aanmelden bij VUlibrary

3. Hoe kan ik reserveren, verlengen en/of mijn uitleningen bekijken - ik heb geen VUnetID of VUmc account?

 Als u in de zoekomgeving bent (zie punt 1), klik dan rechtsboven in het scherm op de button [Inloggen]

  • Kies bij [Inloggen] voor “VU Library with Library Account” 
  • Kies dan voor “Wachtwoord (opnieuw) instellen”

Sign in zonder ID 

  • Vul bij Gebruikersnaam het e-mailadres in dat bekend is bij de UB en klik op “Nieuw wachtwoord aanvragen” 
  • Het systeem stuurt dan een bericht met daarin een link om een wachtwoord op te geven. Let op, dit bericht kan mogelijk als spam gezien worden. Controleer de spam folder.

4. Ik krijg een foutmelding als ik wil reserveren, verlengen en/of mijn uitleningen in wil zien. Wat moet ik doen? 

  • Zorg ervoor dat u in de zoekomgeving bent (zie punt 1) en klik op de button [Inloggen] (zie punt 2/3)
  • Sluit zo nodig de browser helemaal af en start het proces opnieuw
  • Indien u een VunetID of VUmc account heeft en de volgende foutmelding verschijnt, is uw pas mogelijk niet geactiveerd en/of heeft u sinds 1 januari 2015 niets (meer) gereserveerd of geleend:

Gebruikersrecord niet gevonden

  • U kunt uw pas laten activeren bij de UB-balie op de 1ste verdieping van het Hoofdgebouw van de VU of bij de UB balie in VUmc. 

OVERIG

5. Hoe dien ik een IBL aanvraag in?
Klik voor een IBL aanvraag op de knop “request Item” in LibSearch en volg de stappen


6
. Ik krijg geen e-mailbericht als mijn boek bijna te laat is? 
Twee dagen voordat het boek terug moet wordt een e-mail verstuurd met het verzoek het boek terug te brengen of te verlengen. Het kan zijn dat deze in de spamfolder terechtkomt. De e-mails komen van de afzender OCLC. De meeste e-mailprogramma’s hebben een optie om aan te geven dat u e-mails van een bepaalde afzender nooit in uw spamfolder wilt ontvangen.